Knjiga koja provjetrava arhive vodećeg splitskog glazbenog obavještajca: Kikovi transkripti iz muzičkog podzemlja
“Crtice iz podzemlja” naslov je nedavno objavljene knjige splitskog glazbenog epidemiologa za birane vrste – Vjeran Stojanca Kika (49) u kojoj su posloženi recenzije, glazbenih eseji i najava njegovih emisija s nesretno ugaslog splitskog radija KL i živućeg web mu izdanka KLFM-a (community web radio) kojem je Kiko jedan od glazbenih urednika i urednik portala. Knjigu je objavio legendarni zagrebački izdavač glazbenih i književnih rariteta, Zdenko Franjić (Slušaj najglasnije!), dok je autor naslovnice splitski akademski slikar i ilustrator Ivan Svaguša. Stojanac, je jedan od vodećih domaćih poznavatelja pop kulture od gornje polovice 20. stoljeća na ovamo, koji filigranski precizno i temeljito obrađuje svoje teme i aktere kao da je zanat učio među sovjetskim ili izraelskim obavještajcima. Stoga bi njegovi tekstovi, a da nismo u gradu festivala i prerađivača tuđih pjesama, bili dio lektire ili štiva za izučavanje rubnih područja kvalitetne popularne glazbe, kao i onoga što se naziva alternativom.
“Objavljen je tek jednocifreni postotak onoga što sam napisao za ova dva radija, kao i za neke druge medije. Ukoliko bih trebao izdvojiti neke znakovite obrađene teme, to su definitivno osvrt na djelovanja Laibachkunsta, albumi Zastave Parafa i Heaven Up Here Echo & The Bunnymena, esej Berlin kao raskrižje puteva međunarodne glazbene emigracije, 1961. – 1989., tekst o enigmatičnom kantautoru Jandeku koji balansira na rubu tišine i glazbenog minimalizma, a tu je i kombinacija osvrta i razgovora s još jednom enigmom američke kantautorske scena Eugenom Chadbourneom” – istaknuo je Stojanac dovršio krajem proškle godine uz pomoć novosadske studentice Petre.
Puno ćete toga doznati iz Kikove knjige, od ljubovanju poljske scene i jugoslavenskog novog vala, berlinskim danima Lou Reeda, Iggy Popa i David Bowieja, Nicka Cavea i njegove klike… Prokrvljenost štivu daju i recenzije kultnih albuma (Thin White Ropea, Rogera Watersa ili R.E.M.-a) a tu je i niz razgovora s nekim akterima čije djelo igra bitnu ulogu u knjizi poput Dejana Kneza (Laibach), spomenutog Chadbournea, Darija Serevala (Borghesia), Valdeta Lubotenija, Damo Suzukija (Can) Stevena Browna (Tuxedomoon), Massima Puppila (ZU)….
Glazbeni afiniteti Vjerana Stojanca rasuti su poput mormonskih zajednica po svijetu, tako da ne pravi bitnu razliku između Willie Nelsona, Antona Weberna, Byrdsa, Beach Boysa, Nurse With Wound, Arnolda Schoenberga, Billa Callahana, Pearl Jama, R.E.M.-a, Human League ili pak Currenta 93.
“No to je tek vrh ledene sante. Ukoliko bi svoj glazbeni ukus ili bolje reći sklonosti trebalo sažeti pod nekoliko pojmova, tu bi se našlo mjesta za alternative country, prog rock (u svakom smislu), industrial, ambijentalnu glazba i puno toga drugoga, jer moglo bi se nabrajati dok nas Covid ili vjerojatnije radijacija sve ne pokosi.Trenutno slušam Swanse, Codeine, Juliana Copea i Firewater, čitam McEwana, DeLilla, Willa Selfa i Patricka Modianoa kao i knjige s područja ufologije i forteane. YouTube kanal ne pratim, barem ne u glazbenoj domeni. Ionako je uz par časnih izuzetaka glazba sa ovih područja a i ostatka Europe smeće. Možda Covid-19 to dovede u red. Možda isčeznu ljubitelji razvikanih imena kojima ovaj dio Europe ne oskudijeva kao što su Led Zeppelin, AC/DC, Parni Valjak, Riblja Čorba, Deep Purple i slični” – ističe Stojanac koji ima nesreću da je kao strojarski inženjer na mjestu operatera zaposlen u HC-u.
Stojanac još kao srednjoškolac počeo je objavljivati pjesme i eseje u školskom časopisu Info Krik, a devedesetih kratke priče u sklopu časopisa Slon, glasila studenata Filozofskog fakulteta u Zadru. Jedan je od pokretača književnog fanzina Reful. U periodu 1997/1998. član je redakcije studentskog glasila Dišpet, dok je negdje u isto vrijeme jedan iz uredničkog trojca jedinog broja pamfleta (premalo je tu stranica da bi se zvalo časopisom) koji je u stvari bio glasilo splitske mladeži pri Hrvatskoj socijalno liberalnoj stranci (HSLS). U razdoblju od 2009. do 2014. uređuje glazbenu rubriku u riječkom kulturnom časopisu RE, te je godinama bio urednik i voditelj emisije eXit na kultnom splitskom radiju KL.
“Nakon gašenja spomenutog radija zajedno s glazbenom redakcijom (Antom Frankićem i Antom Markovićem) te uz pomoć aktivista koji su pružili svesrdnu pomoć, pokrećemo 2012. godine community web radio KLFM gdje sam i danas dio glazbene redakcije te urednik web portala. Pored matične emisije eXit koja ide subotom navečer od 20 sati, kreiram i uređujem poprilično kolažnu Soda Fountain, te povremeno tematske emisije Rudimentarna polja i Polibiotičke strukture temeljene na dark ambientu, droneu, uglavnom eksperimentalnoj glazbi. Pored spomenutih i nekih drugih medija u kojima san objavljivao eseje i pjesme, godine 2003. u vlastitoj nakladi izdajem zbirku kratkih priča Kernel Panic. Naslov je vjerojatno posljedica posttraumatskog stresa kojeg sam doživio u jednom laboratoriju FESB-a gdje sam se prvi put suočio sa unixoidnim operativnim sustavom” – navodi Kiko.
Trenutno radi na svojevrsnom nastavku Crtica iz podzemlja, kao i na zbirci poezije – koje njegove kolege opisuju kao crnohumornu narativnu poeziju. Što se tiče proze, Vjeran razmišlja o reizdanju Kernel Panica, ali o tome kad se popravi financijska situacija. Zasad pojedine uratke možete naći na njegovom facebooku, pod rubrikom Bilješke.
Kniga možete nabaviti:
Zdenko Franjić
Teškovec 27c
Zagreb, Croatia
mob: 095 549 5749