Bela žena nijemo leti seoskim putevima u dugoj bijeloj haljini i rupcu ispod kojeg joj se ne nazire lice. Ova bijela utvara glasi za čuvaricu Prekodravlja, a njezin dolazak navješćuje velike nemire ili ratove koji će pogoditi ovaj kraj. Njena pojava se u teškim vremenima kasno navečer ili noću ukazuje prolaznicima, uglavnom u selima Prekodravlja, uz granicu na Dravi. Stanovnici Ždale, Gole, Gotalova, Gornje Šume i Molve susretali su i viđali ženu u bijeloj haljini kako noću tajnovito šeće uz groblja, ceste i raskrižja.
Narodna predaja o Beloj ženi govori o njezinom pojavljivanju u vremenima kada se sprema veliko zlo u svijetu. Pokazivala se pred Prvi i Drugi svjetski rat, uoči Domovinskog rata te je upozoravala i na neuspjeli pokušaj mađarskog ustanka protiv sovjetske okupacije. Prema usmenim predajama, viđena je i na seoskom groblju u selu Ždala: 1913., 1937., 1939., 1955. i 1988. godine. Balog je u svojoj knjizi ”Hrvatska bajoslovlja” zabilježio kazivanje o susretu s Belom ženom o čemu je i snimio dokumentarni film ”Križ nam stoji vu polu” , 1998. godine u produkciji Hrvatske radio televizije. Dado Cvetko, kazivač iz Gole, inače kemijski tehničar i samouki slikar prenio je Balogu svoje viđenje:
”Ja sam ju videl osamdeset osme … ti… ma ne, ja sam ju videl, tu Belu ženu, tu sam ju videl kroz oblok, stari. Tu je išla od crkve i skrenula za granicu… sneg je bil, noč, ne, onda je lebdila nad tim i samo prešla tud… evo, ja se sad naježim kad ti velim… gle, meni idu žmarci, pa ja sam bil u šoku. Je, ja sam tu Belu ženu videl”.
Zanimljivo je kako legenda o prikazanju žene u bijeloj haljini koja nagovješćuje nevolje i ratna stradanja postoji i u Irskim pučkim predajama, tako da možemo pretpostaviti kako se u predajama Podravine i Prekodravlja radi o mitovima i legendama keltskog kulturnog sloja, vjerovanjima Kelta koji su tijekom željeznog doba živjeli uz Dravu, dok se u njemačkoj mitologiji ”bijela dama” imenom Berchta (Berta) spominje kao vila koja ima mnogo lica, a pojavljuje se i kao glasnica smrti.
Europska folklorna tradicija lik žene u dugoj bijeloj haljini bilježi kao određenu vrstu duhovnih bića iz usmene narodne predaje, duh poslanja i proricanja. Bez obzira jesu li proizvod kolektivne mašte ili duhovna bića koja se povremeno pojavljuju u našoj realnosti, legende o Beloj ženi u Podravini i Prekodravlju dio su usmene narodne predaje o tajanstvenom ženskom liku kojeg su ljudi realno percipirali i ”susretali”.
Izvor: Vid Balog – Hrvatska bajoslovlja; Draženka Jalšić Ernečić – Podravina između mitova, legendi i vjerovanja
Bela žena se je našla i u tematici nove autorske pjesme Vidim te u bijelom (Bela žena), mladog glazbenika Mateja Ištvana iz Molvi. Glazbu i tekst napisao je Matej Ištvan; redatelj, snimatelj i montažer spota je Valentino Belavić; aranžman i produkciju potpisuje Matej Baltić; kostimograf je Matej Stanin, a Belu ženu u spotu odglumila je Vedrana Prka.
Fotografije: Pixabay, Youtube screnshots
Zapratite Facebook stranicu Turističke zajednice Središnje Podravine i pronađite brojne priče iz davnina, legende i zapise o podravskom kraju.